24

Sunday, March

Madox Zgierz Musierowicza - protetyka i stomatolog

Profilaktyka kręgosłupa w pracy biurowej
 /  / Profilaktyka kręgosłupa w pracy biurowej
Profilaktyka kręgosłupa w pracy biurowej

Profilaktyka kręgosłupa w pracy biurowej

Profilaktyka kręgosłupa w pracy biurowej
1 vote, 5.00 avg. rating (89% score)

Pozornie idealna, marzenie wielu, praca biurowa. Najczęściej kojarzona z administracją, tzw. „ciepła posadka”, polega głównie na siedzeniu przy biurku i…

No właśnie. Siedzenie przy biurku. Niby nic groźnego, a jednak. Szczególnie dla tych z nas, którzy po pracy (tej biurowej) idą do domu i tam…dalej siedzą. Przed telewizorem, komputerem lub w kuchni przy kolacji. Nie było by w tym może nic groźnego gdybyśmy nie siedzieli źle.

Zła postawa ciała podczas siedzenia jest przyczyna bólu kręgosłupa u około 60-80% osób dorosłych. Początkowo jest to ból chwilowy, po jakimś czasie staje się przewlekły. Kręgosłup zaczyna chorować, pojawiają się schorzenia, czasem wypadnięcie dysku. I o ile w początkowej fazie ratunkiem jest zmiana pozycji siedzenia, zaprzestanie garbienia się i zastosowanie paru prostych ćwiczeń, to w późniejszym czasie niezbędna jest już interwencja medyczna. Kręgosłup ma swój fizjologiczny tzn. zdrowy kształt. Podwójna litera S. Nieprawidłowa postawa ciała podczas siedzenia zaburza ten kształt.
Jak prawidłowo siedzieć?

Wyreguluj wysokość fotela tak aby stopy całą powierzchnią opierały się o podłogę. W razie konieczności zastosuj podnóżek.
Twoje ramiona powinny swobodnie opierać się na biurku, blat nie może być za wysoko.
Usiądź na fotelu z odpowiednim oparciem lędźwiowym, a jeśli takiego nie ma zastosuj poduszkę lędźwiową.
Koniecznie dosuń pośladki do oparcia fotela, staraj się siedzieć prosto.

Poduszka pod plecy

To jednak nie wszystko, ponieważ prawidłowa pozycja podczas siedzenia nie wystarczy jeśli siedzimy zbyt długo. Dlatego:

W pracy:

Rób przerwy podczas siedzenia (idź po herbatę, do toalety, a jeśli po drodze masz schody, koniecznie z nich skorzystaj – ruch to zdrowie).
Jak najczęściej wstawaj od biurka, rozciągnij się, poruszaj miednicą do przodu, w tył i na boki

Po pracy:

Idź na spacer, najlepiej do lasu.
Zrób parę przysiadów, podskoków.
Uprawiaj sport, biegaj lub pływaj, zadbaj o aktywność fizyczna Twojego organizmu.

Pamiętaj, zdrowe siedzenie i stosowanie poduszek lędźwiowych podczas profilaktyki kręgosłupa to tylko element zdrowego stylu życia. Twoje ciało potrzebuje ruchu!

Pozostałe interesujące artykuły o medycynie:

About the author:

Related posts